Våga enkelhet

Det finns alla möjliga råd att ge när det kommer till design. Design handlar om en slags norm. Ett utseende som majoriteten finner iögonfallande och vackert. Symmetri anses vackert och tilltalande vilken design det än gäller, till och med människans ansikte. Det vi vill påpeka att design behöver inte vara övertänkt och sprängfyllt med färger och linjer. Prova enkelhet.

4544429-house-interior-desi

När man ser en websajt slås man först av dess utseende. Det är det som styr din första reaktion och åsikt. Många väljer att skapa hemsidor som skiljer sig från mängden, vilket leder till att många ser likadana ut. Är man verksamma inom ett speciellt område är det å andra sidan svårt att inte följa normen. Då kanske ens sajten inte får samma trovärdighet som de andra. En ekologisk sajt med röda och svarta färger kommer ge ett väldigt annorlunda uttryck än resterande som ofta går i ljusa färger som vitt, blått och grönt.

Om man lyssnar på webbdesigners rankar de ofta enkla hemsidor högre. Man kan tänka sig att det är för att hemsidor med enkel design lämnar utrymme åt text och bilder att få glänsa. Det är ju trots allt innehållet det handlar om, inte förpackning.

I en studie av Google 2012 fann de att

  • besökare bedömer en sajt som tilltalande eller inte inom en bråkdel av en sekund
  • visuellt komplicerade sajter är ständigt rankade som mindre tilltalande än deras enklare motsvarigheter

Dessutom, sajter som har ett utseende som man kunde förvänta sig inom deras kategori tillsammans med en enkel design var de som rankades som de mest tilltalande i alla sammanhang.

Studier visar alltså – ju enklare design desto bättre

Det här är kunskaper som skickliga reklammakare och webbdesigners har haft sedan lång tid tillbaka, men hur väl används de av de stora sajterna idag? Ta till exempel en titt på hur dina egna favoritsajter är uppbyggda och jämför med exemplen som vi har lagt in här nedanför. Kanske ser du på webbdesign på ett nytt sätt efter att ha läst det här. För att läsa mer, besök den här engelska sajten.

Om vi ser till en sajt om cino.se kan vi se hur deras budskap når ut. De handlar om casino men är i sig själv inte ett spelföretag. Det betyder att de behöver inte samma explosiva utseende som en spel- eller bettingsajt. Istället kan de hålla sig till mycket vitt utrymme, vilket gör sidan luftigare, och fokusera på att dela med sig av sin information kring casinospel och bonusar. Blått är en tillitsgivande och lugn färg vilket får dig att läsa igenom deras information i din egen takt och inte bli stressad av vad som händer runt omkring på websajten.

Vi kan också ta oss en titt på H&M:s plats på nätet. De går också i enkla färger, svart och vitt med bara sin röda logga som en färgklick. Annars är det deras varor som får ta första plats. De har en enkel struktur med menyn längst upp för att inte störa bildflödet. Eftersom detta är ett klädföretag ligger fokus på visuell information istället för skriftlig som Cino. Deras minimalistiska webbdesign ger sajten ett professionellt utseende och skapar ingen förvirring med vad de säljer, om det är ett stort företag eller inte.